Hou jij al een registratie van je werken bij?
5 redenen waarom je dat wel zou moeten doen.
Ken je dat, je wilt een berichtje plaatsen op Facebook om aandacht op je werk te vestigen en je moet door al je directory's wroeten omdat je niet meer weet waar je het fotootje hebt gelaten. Per ongeluk plaats je dan je hoge resolutie versie op Facebook en geef je eigenlijk je handelswaar weg omdat iedereen het nu kan downloaden en op elk gewenst formaat kan printen.
Een stukje geschiedenis, een overzicht van je groei als kunstenaar.
Als je vastlegt wat je doet krijg je vanzelf een overzicht van je prestaties. Een chronologisch overzicht. Het is al mooi als je een speciale directory bijhoudt van de foto's van je werken. Maak een hoofddirectory aan met daarin sub directories per jaar. Geef je foto's een duidelijke titel en je bent al een eind op weg. Je weet nu waar je je foto's terug kan vinden mocht je ze ooit eens nodig hebben als documentatie voor bijvoorbeeld een expositie.
Als je de bestandseigenschappen van je foto opent kun je eventueel nog commentaar plaatsen en een auteursrechten notitie, maar ook een vermelding naar je website. Het is trouwens niet onverstandig om ook van elke foto een kopie te maken op lage resolutie voor gebruik op internet.
Beschrijving en technische informatie
Een nieuwe expositie. Er wordt je gevraagd om foto's, en een beschrijving van je werk. Men wil maten weten en iets over de gebruikte techniek. Want er moet een catalogus komen en een flyer. Wellicht ook een presentatiemap voor de pers. Waar haal je al die informatie in godsnaam vandaan op korte termijn?
Hier kun je met een minimum aan inspanning op voorbereid zijn. Op dit punt aangekomen is het handig om je informatie in een database of spreadsheet bij elkaar te hebben. Zelf gebruik ik een spreadsheet in combinatie met een invoerformulier. Ik gebruik hiervoor (gratis) Googlesheets, samen met Googledrive krijg je dit gratis bij het aanmaken van een Googleaccount.
De informatie vastleggen duurt hooguit een half uurtje per werk. Wat leg ik dan vast in dat spreadsheet? Zoals daarnet besproken, een link naar de originele (Hi-res) foto, een link naar het (Low-res) miniatuur, een beschrijving van 200-300 woorden, 200-300 woorden voor de gebruikte techniek. De prijs.
Presentatie van nog niet verkochte werken.
Wil je je werk in een handzaam formaat presenteren tijdens je gesprek met de Galerie, of opsturen naar een potentiƫle klant? Met een doodgewone tekstverwerker kun je door middel van een sjabloon en mail-merge van elke regel in je spreadsheet een keurige pagina per werk maken. Naar keuze kun je dit uitprinten of als PDF opslaan en delen. Nu begint dat half uurtje per werk zich te lonen...
Op dezelfde manier kun je info-sheets maken voor bij je werken tijdens exposities. Je kan ze ook meegeven aan belangstellende bezoekers. Kosten; het printen van een A4-tje.
Heb je een webshop en of website?
Zo ja, dan is met behulp van deze registratie het toevoegen van nieuwe verkoop items of berichten een peuleschil. Je hebt immers alles al benoemd. Knippen, plakken en klaar.
Promotie via Sociale media
Als je al actief bent op Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin en Youtube, om er maar een paar te noemen, dan weet je hoe je kunt zitten prutsen aan een tekst en het plaatsen van een foto. Waarschijnlijk heeft het behalve de enthousiaste respons van je vaste vriendenclub weinig effect.
Met je registratie als basis is het vrij eenvoudig om een publicatie planning te maken voor alle social media waarop je actief bent. Door dit handig in te delen kun je al je werken met enige regelmaat onder de aandacht van verschillende mensen brengen.
Meer over sociale media in onze volgende post:
Al een planning voor je sociale media?
Wij houden u graag op de hoogte middels onze Nieuwsbrief. Klik op deze link en laat u verassen met nieuwe producten en kijkjes achter de schermen.
Wij houden u graag op de hoogte middels onze Nieuwsbrief. Klik op deze link en laat u verassen met nieuwe producten en kijkjes achter de schermen.
Reacties